Active lifestyleamusement2apartment2Architecturearrow-downPage 1Group 3arrow22arrow2arrow2attachbike2blocks2bonavapinbonavapin-in-availablebus2cafecalendar2check2close2collapse2CollapseCommon facilitiesGroup 2CloseGood SVG BlackOK SVG BlackPoor SVG BlackVery good SVG BlackVery poor SVG Blackamusement2Culture EntertainmentShapedocument2document_blankdoublearrowarrow2arrow2arrow22Eat Drinkemail2expand2external_link2Family friendlyfavourite2filter2Getting thereGreen solutionsgrocery_store2grocerystoreShapeHealthcareheart_activeHeart filled SVG Blackheart_inactiveholiday_cottage2Shapehospital2house2mypagespin_distanceicon-unit-v2like2list2Local servicesbonava logotype primarybonava logotype secondarybonava logotype_symbolMaintenance SVG BlackMap-pinminus2minus2mobile2parkNature activitiesnature_trails2Neighbourhood storyclose - kopiaparking2pdf2plot2plus2Group 2external_link2preschool2restaurant2row_house2schools2Schoolssearch2semi_detached2settings2Shoppinglocal_services2Social lifestyleSpecial featuregymtapTools SVG BlackGroup 2tube2user2

Happy Quest

Vårt søk etter lykkelige nabolag

Vi står midt i en lykkeevolusjon. Kanskje nærmer vi oss sannheten om hva det er som gjør folk glad, eller kanskje lever vi en tid der hvor lykke krever større innsats og en helt ny tilnærming. Sannsynligvis er det en kombinasjon av begge.

En historisk glemt faktor i oppskriften på lykke er nabolag. Nabolaget er der hvor mennesker tilbringer store deler av deres fritid, og hvis lykken blomster der, vi det sannsynligvis spre seg til andre deler av livet. Derfor forsøker vi å utvikle verdens lykkeligste nabolag. For å sikre oss suksess, har vi fått litt hjelp fra noen som vet dette best, nemlig deg.

For andre året på rad har vi spurt rundt 8000 mennesker på tvers av våre markeder hva lykke og livskvalitet betyr for dem. Selvfølgelig er alle mennesker forskjellig, men vi er også alle mennesker og har et par ting til felles.

I resultatene innså vi at nabolagslykke ligner prosessen med å bygge hus; det utvikler trinn for trinn. Derfor har vi laget en forklaringsmodell ved navn: House of Happiness. Modellen illustrerer utviklingen av nabolagslykke gjennom fire elementer: funksjonalitet, følelsesaspektet, fellesskapet for formål, hvor hvert element representerer en etasje i huset. I modellen siger graden av lykke for hver etasje.

 

 

Funksjonelle behov: En praktisk hverdag

De funksjonelle behovene er ting som vi klager over til venner. Det er når vi sliter med å finne tid til å vaske klær eller ikke kan finne en parkeringsplass nært nok. Disse universelle problemene kan være der skoen trykker, og som kan ødelegge for lykkefølelsen. I 2019 er kultur og trening ting som utløser følelsesmessig tilfredstillelse og vektes derfor høyere i lykke-regnestykket.

siteassets/brand/happy-quest/functional-needs_580x400.jpg

"I dag er et bra nabolag et sted hvor du kan være aktiv og kunsteristisk, et sted hvor du ender opp med å praktisere forskjellige ferdigheter - jeg tror at det vi streber etter er å ha byer som er tilstrekkelig differensiert.”

Mihaly Csikszentmihalyi
Professor i positiv psykologi

siteassets/brand/happy-quest/bonava_190515-no-1.jpg

 

 

Følelsesmessige behov: Holistisk sunnhet

En sunn livsstil betyr en lykkelig livsstil. Trening er en av de viktigste og mest fremhevede faktorer i en sunn livsstil - men kropp, sinn og miljø er ikke adskilte enheter. Dette henger sammen og påvirker hverandre samt det samlede nivå av lykke.

Ifølge Happy Quest undersøkelsen står natur og ro øverst på listen. Faktisk kan tilstedeværelsen av grønt bidra til å redusere stress, øke kreativiteten og klarne tanker, samt forbedre trivsel og redusere rekonvalesenstid. Vi forutser at urbane grøntområder i byen vil være å foretrekke fremfor asfalt og betong.

siteassets/brand/happy-quest/health_580x400.jpg

 

"Folk erkjenner i større grad at sunnhet består av mer enn hva vi tidligere har tenkt, og at alle disse historisk adskilte metodene til sunnhet og velvære inngår i dette. Vi er naturligvis nødt til at lære av denne utviklingen og bruke den, når vi designer våre nabolag."

Tim McCarthy
Administrerende direktør, Hart Howerton

siteassets/brand/happy-quest/bonava_190515-no-2.jpg

 

 

Ensomhet: En sprekk i House of Happiness

I det 16. århundrene beskrev begrepet ensomhet mennesker som oppholdt seg borte fra resten av samfunnet. Dette kunne være farlig, da de ikke lenger var under beskyttelsen som et felleskap gir.

Mennesker er sosiale vesener, og selv om vi overlever i dag uten en flokk, er lykken stadig avhengig av kontakt med andre mennesker. Vår moderne livsstil ignorer i stor grad dette, og mange mennesker lever individualistiske liv forbundet av teknologi og avkoblet fra virkeligheten. Folk blir mer og mer ensomme, og dette skader både sunnhets- og lykkenivået i befolkningen.

Samtidig er interaksjonen mellom naboer fallende, og disse tendensene henger sannsynligvis sammen.

På den positive siden ser vi store muligheter for å snu utviklingen.

 

"[...] og angående skjermingen rundt husene våre. Dette ble vanlig i tidsperiode etter Andre Verdenskrig og den kalde krigen, en tidsepoke hvor alle var litt skeptiske til hvem som holdt øye med dem når de var ute i hagen. Det som ble designet da er isolerer oss på magen måter i dag."

Scott Cloutier
Nabolagsekspert

 

 

Behovet for fellesskap: Ombygging av samfunn

I nabolag er naboene også potensielle venner. Men for at vennskap oppstår skal vi føle oss trygge og akseptert for den vi er. En god start kan være ved å engasjere seg i aktiviteter sammen. Hvorfor ikke bli med på den lokale jogge- eller bokklubben, eller kanskje starte noe som du selv har interesse for?

For at sosiale møter kan skje er fysisk rom viktig; vi kaller det «det tredje rom». Det tredje rom referer til noe som er felles og utenfor det private hjem. Dette eksisterer for å skape muligheter for felleskap og sosiale aktiviteter. Eksperter oppfordrer byer, nabolag og annen bebyggelse til å inkludere dette i sine planer. Dette fordi menneskene som er der har større sannsynlighet for å ha det sosialt, fredelig og føle lykke. Dette kan for eksempel et drivhus, hobbyrom eller et utendørs treningsområde.

siteassets/brand/happy-quest/community-needs_580x400.jpg

"Hvis du skaper steder hvor mennesker kan uttrykke seg i lokalsamfunnet vil det skape tilhørighet og felleskap i lokalsamfunnet."

Kyle McKinley
Program Manager Belonging Project, Stanford University

 

 

Formål med et nabolag: Å føle seg hjemme

Når skittentøyet er under kontroll, livsstilen er blitt mer aktiv og sunn, og det er tid til å være sosial med venner og familie, er det høyeste nivået av nabolagslykke innenfor rekkevidde.

De lykkeligste menneskene er dem som tar ansvar for å gjøre deres nabolag bedre. De er pådrivere for sosiale arrangementer, måker snø for de eldre, og fremmer sortering. Disse målrettede handlingene kommer direkte fra hjerte, og det er derfor, de også har styre til å forene nabolag.

I en verden med sigende globalisering og individualisme, er dette din mulighet for å skape en reel effekt. En mulighet for å gjøre en forskjell, for å øke livskvaliteten for dem omkrig deg, og for å bidra til et mer bæredyktig samfunn.

Hva vil du tilføre ditt nabolag?

siteassets/brand/happy-quest/purpose2_580x400.jpg

 

"Hvordan styrker vi felleskapets regeneratorer? Du blir kjent med de menneskene i nabolaget ditt som samler folk og som bryr seg om nabolaget. Dette er de menneskene som kjenner alle, som arrangerer ting i nabolaget, mennesker med mye omsorg."

Scott Cloutier
Nabolagsekspert