For den beste opplevelsen anbefaler vi at du bruker en annen nettleser

Reklamasjon

I Bonava arbeider vi hele tiden på å forbedre oss og din opplevelse ved å kjøpe et nytt hjem så feilfritt som mulig. Likevel skjer det, at det oppstår uforutsette utfordringer selv i helt nye bygg. Skulle dette skje, vil Bonava Kundeservice gjerne motta en reklamasjon fra deg, så vi sammen kan løse ditt problem.

Innsendelse av en reklamasjon

Hvis du opplever at det er en skjult feil eller mangel i din bolig, som ikke kunne ses ved overleveringen, kan du reklamere til Bonava Kundeservice. Dette gjør du via Min Side inne på Mitt Bonava.

Hvis du har spørsmål, er du alltid velkommen til å sende en e-post til Bonava Kundeservice. Vi gjør oppmerksom på at vi først kan behandle reklamasjonen når vi har motatt din skriftlige henvendelse.

Når er et problem reklamasjonsberettiget?

En mangel er reklamasjonsberettiget når:

  1. Problemet var skjult ved overleveringen
  2. Du har reklamert rettidig (så snart du har oppdaget problemet)
  3. At problemet ikke er selvforskyldt, herunder at det ikke skyldes mangel på drift og vedligeholdelse

Hvilken informasjon er nødvendig for å registrere mangelen?

For at kunne tilby en hurtig saksbehandling behøver vil følgende informasjon:

  1. Boligens adresse – dette bes oppgitt i henvendelsens emnefelt
  2. Grundig beskrivelse av problemet
  3. Plassering av problemet i boligen
  4. Når feilen har oppstått

Håndtering av din reklamasjon

Hvis din reklamasjon er reklamasjonsberettiget, vil Bonava håndtere denne. Bonava vil konsultere våre interne eksperter, samt den utførende entreprenør og i noen tilfeller eksterne samarbeidspartnere som er spesialister på området.

Hvis problemet skal besiktiges

  • Dersom vi skal besiktige problemet i din bolig, vil vi avtale tidspunktet for besiktigelsen med deg og det er nødvendig at du gir oss adgang til din bolig på avtalt tidspunkt.
  • Hvis det står møbler eller annet i veien for besiktigelsen ber vi vennligst om at disse er flyttet før det avtalte tidspunkt.

Eksempler på ikke reklamasjonsberettigede feil og mangler

  • Tett avløp på badet, fordi det ikke er blitt renset og dermed ikke er vedligeholdt.
  • Løse håndtak på dører eller vinduer, disse skal du selv stramme og dermed vedlikeholde.
  • Malefeil, da disse er synlige feil og burde vært påpekt på boliggjennomgangen ved overlevering.

Disse feil er synlige feil eller forårsaket av manglende drift og vedligehold av din bolig og derfor ikke reklamasjonsberettiget.

Det er viktig, at du gjennomgår din bolig ved overleveringen, da det er den siste mulighet for deg å reklamere over synlige feil og mangler.

Hvitevarer

Ved overleveringen av boligen ble hvitevarer overdratt til deg. Hvis det, innenfor deres garantiperiode, oppstår feil eller mangler på disse skal du ta direkte kontakt med produsenten. Før du kontakter dem, må du ha produktnavnet klart på ditt produkt.